Behov for nytt effektivt ERP-system
Etter hvert som vareregisteret og antall leverandører økte, ble det alt tydeligere at vårt eksisterende ERP-system ikke lenger dekket våre behov. Systemet føltes avleggs og vanskelig i bruk, og hadde heller ikke en kasseløsning som var godkjent i henhold til regelverket som kom i 2019. Det var på tide å finne en ny komplett ERP-løsning med funksjonalitet og oversikt for mer effektiv drift.
I den prosessen var vi innom systemene som kjeden tilbyr, og jeg snakket med flere av medlemmene som benyttet systemene. Det var få som ville anbefale oss å gå den veien, og derfor ville vi se på det som vår lokale regnskapsfører leverer. Vår filosofi er ellers at vi helst handler lokalt når det er mulig, og slipper å forholde oss til en stor og upersonlig leverandør.
Samhandlingen med regnskapsfører ble det viktigste for oss
Leksvik Regnskap introduserte oss for Zirius ERP og deres forhandler HC DAHL Midt-Norge i Trondheim. Vi fant ganske fort ut at de hadde det vi trengte. Selv om det å bytte ERP-system er like kviefult som å gå til tannlegen, var vi trygg på at vi var i gode hender i forhold til leveranse, opplæring og support. Nå har vi et forretningssystem som er godt integrert i alle ledd, et effektivt samspill med regnskapskontoret, og ikke minst lavere kostnader.
Gikk fra 5 varenummer til strekkoder på alle varene
Vi har i dag ca. 7 000 aktive artikler i systemet og nesten alle har strekkoder. Vi benytter strekkodeleser når varene plukkes til ordrene.